Fossielen in de klas

Lesidee groep 1 t/m 8
Fossielen in de klas

Het vogelbekdier onder de krabben. Dat is de bijnaam van een nieuw beschreven fossiel. Het beestje heeft grote, onbeschermde ogen, een langgerekt lichaam en monddelen die eruitzien als poten. Het beestje is zo klein als een muntje van vijftig cent en leefde 95 miljoen jaar geleden.

 

Om leerlingen bekent te maken met het begrip fossiel wordt dit nieuwsbericht besproken en het filmpje afgespeeld. Met de klas bespreek je hoe bijzonder het is dat wij hierdoor informatie over vroeger hebben. Kleine plantenafdrukken in een steen of hele grote dinosaurusbotten vertellen ons welke dieren en planten er vroeger leefden. Welke uitgestorven dieren kennen de leerlingen? Laat tijdens je verhaal de fossielen uit de set zien en afbeeldingen van dinosauriërs. Zelf hebben leerlingen op vakantie misschien ook wel iets gevonden? Of zijn op bezoek geweest bij T.rex Trix in Naturalis?

 

In groep 1 en 2 gaan de leerlingen aan de slag om een fantasiefossiel te maken. Ze drukken voorwerpen, zoals schelpen, eikels, takjes of lego in de klei. Aan het eind van de les heeft iedereen zijn eigen gemaakte fossiel.

De leerlingen van groep 3 en 4 focussen zich op uitgestorven dieren. Ze zoeken informatie op over welke uitgestorven dieren er zijn en gaan deze in tweetallen namaken. Dit kan met behulp van klei of ander knutselmateriaal, zoals wc-rollen. In een volgende les of bij genoeg tijd wordt het zelfgemaakte dier beschilderd. Alle dieren samen vormen een dierentuin of worden geplaatst langs een tijdlijn van miljoenen jaren geleden.

Groep 5 en 6 oefenen met de loep of microscoop. De fossielen uit de set worden bekeken en met potlood nagetekend. Op de tekening zetten leerlingen een beschrijving: is het een dier of plant, is het een afdruk of een versteend restant en op welk levend dier of plant lijkt het fossiel? Het werkblad voor de leerlingen is hier te vinden. 

In de volgende les maken leerlingen van “gevonden botten” een dier uit het verleden. Met behulp van werkbladen vol botten ontstaat door creativiteit van de hele klas een uitgestorven dier.

 

Materiaal:

-          Fossielenset

-          Klei

-          Knutselmateriaal

-          Loep of microscoop

-          Papier en potlood

-          Schelpen, eikels, takjes, lego et cetera

 

Groep 1-6 | een of meerdere lessen

 

Doel: leerlingen weten dat een fossiel een versteend overblijfsel of een afdruk van een plant of dier is. Leerlingen weten dat dit informatie geeft over hoe planten of dieren er vroeger uitzagen. Leerlingen kunnen voorbeelden geven van uitgestorven dieren.

 

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil