‘Ik zie pootjes! Ik zie pootjes!’

De klas uit
‘Ik zie pootjes! Ik zie pootjes!’

‘Leeft deze boom nog?’ vraagt meester Mark Kerkdijk aan zijn klas. Hij rolt een oude boomstronk om waaronder het krioelt van de grijze pissebedden. ‘Ieeuuw!’ Klinkt het in koor. Groep 6-7 van basisschool de Enkschool uit Kampen is vandaag op pad in de Heemtuin van de gemeente met de leskist bodemdieren van Natuur en Milieu Overijssel. Mark Kerkdijk vraagt jaarlijks een hele lijst met leskisten aan voor zijn klas en zijn collega’s. ‘Wij zijn speciaal onderwijs en dan werken deze leskisten echt heel goed. Onze leerlingen zijn minder goed in taal. Ze leren liever al doende en zijn visueel ingesteld. De leskisten sluiten daar perfect bij aan.’ De leskist bodemdieren is een handzame grijze plastic doos met daarin loeppotjes, witte plastic bakken, insectenzuigers, zoekkaarten, scheppen, schroevendraaiers en opdrachtvellen. 
‘Ik zie pootjes! Ik zie pootjes!’ gilt een jongen met een paarse capuchon over zijn hoofd die direct een loeppotje over een beestje heenzet. Zijn klasgenootje leest van het opdrachtvel hardop de vraag voor hoeveel pootjes het beestje heeft. ‘Ik zie zes pootjes’, klinkt het antwoord opgetogen. ‘Nee, nog meer!’ 
Een ander groepje komt aanlopen met een kevertje op een blaadje. ‘Wij hebben een hele moeilijke dier gevonden, kijk!’ zegt het meisje uit de groep struikelend over haar woorden uit enthousiasme. Ze gaat platliggen op de grond om het beestje onder het loeppotje zelf nogmaals goed te bekijken. Dan bekijkt meester Kerkdijk de onbekende kever, lichtbruin en met een hoekig schild. Ook hij kan hem niet vinden op de zoekkaart en zegt: ‘Die nemen we mee naar meester Wim. Want hij weet het vast.’
Alle groepen van de Enkschool gebruiken de leskisten van NMO. De school gebruikt het lesaanbod van NMO als aanvullend materiaal op zijn methode. Kerkdijk: ‘Ieder jaar krijgen we een folder, eigenlijk een dik boek. Daar staan leskisten in en excursies. Tegenwoordig kun je via de website aanklikken wat je wilt hebben en in welke periode. Ik zorg dat ik er snel bij ben, zodat ik alle keus heb.’ De gemeente Kampen brengt de leskisten naar de school toe en haalt ze op. ‘Dat is echt dik voor mekaar zo. Je krijgt zelfs een herinneringsemail dat de leskist eraan komt. Echt heel handig.’

Dia's
De kwaliteit van het materiaal vindt Kerkdijk prima, omdat het extra lesmateriaal is. ‘Soms krijgen we ouderwetse kisten met dia’s, die bestel ik nu niet meer. Als ik zelf naar al die spullen op zoek moet, is dat natuurlijk niet te doen. Het is ideaal dat alles erin zit. Dat maakt de stap veel kleiner om de les ook echt te geven.’
De leerlingen hebben intussen regenwormen, pissebedden en lege slakkenhuisjes gevonden. Dan dient zich de eerste spin aan: ‘Wij hebben een spin gevonden! Hoe krijg ik die nou in het bakje?’ vraagt een jongen voorzichtig. Een klasgenootje komt aanrennen, pakt de spin op met zijn loeppotje en handen en rent ermee weg. ‘Hee, nou hebben wij hem niet meer’, klinkt het beduusd. Zijn klasgenootje beurt hem direct op. ‘Kijk, ik heb een heel gek beest gevonden. Dat is een loopkever denk ik.’ Ze gaan samen verder met blaadjes en takken weghalen om nog meer beestjes te vinden.
‘We gaan zo terug naar de klas. Wat doen jullie met de gevonden dieren?’ vraagt hun meester. Geen antwoord. De kinderen gaan onvermoeibaar en onverstoorbaar door met dieren zoeken en bekijken.  Kerkdijk roept de leerlingen bij elkaar en vertelt dat ze de beestjes moeten terugzetten. ‘Hier is hun huis, dus zet ze maar voorzichtig weer terug. Behalve het onbekende kevertje, dat nemen we mee naar meester Wim.’ 

 

De leskisten zijn te bestellen via de website van NME Overijssel.

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol