DuurzaamDoor

Natuurlijk knutselen

Lees, kijk, speel
Natuurlijk knutselen

Wat te doen met al die bladeren, takken, eikels en schelpen die kinderen mee naar huis of de klas in slepen? Knutselen natuurlijk! Of: natuurlijk knutselen. Voor wie geen idee heeft hoe dat aan te pakken, is het boek Tekenen met takken een uitkomst.
‘Het is heerlijk als kinderen lekker buiten kunnen spelen’, schrijven de auteurs. ‘Met dit boek kun je dat uitbreiden: ze kunnen iets leren én met alles wat ze vinden creatief aan de slag gaan.’ Tekenen met takken biedt handvatten om te knutselen met natuurlijke materialen, van dennenappels en takken, tot stenen, eieren, schelpen, veren en bloemen.

De auteurs willen loskomen van de al bekende knutselpaden en bedachten talloze originele knutsels. Van eieren batikken met bloemblaadjes tot schilderen in de sneeuw. Ze tonen hoe je met slechts weinig benodigdheden in een handomdraai een dennenappel verandert in een schattig uiltje, een eierdoos in een rups of stenen in bijtjes. Liever iets abstracters? Wat te denken van een mandala van verzamelde natuurlijke materialen of bladerkunst?

De ideeën zijn stuk voor stuk sfeervol gefotografeerd en kleurrijk vormgegeven zonder al te veel woorden. Het boek is ingedeeld per seizoen: knutselen met drijfhout in de zomer en bladeren ponsen in de herfst. Zo is er binnen het natuuronderwijs op elk gewenst moment een passende activiteit te bedenken en zijn de materialen gegarandeerd voorhanden.

Tekenen met takken bevat niet alleen knutselideeën mét de natuur, maar ook vóór de natuur, zoals het maken van een vogelrestaurant of bijvoorbeeld een nester: een verzameling zachte bouwmaterialen voor vogels. Bovendien zijn niet alleen de knutsels leerzaam, ook het boek zelf is dat: de ideeën worden veelvuldig afgewisseld  met natuurweetjes over schaapsscheren, de burcht van een das of de braakballen van uilen.
Daarnaast bevat het boek veel informatie hoe je al die natuurlijke materialen en knutsels het beste kunt bewaren of verzamelen. Ook dat gaat op natuurlijke wijze: pluk bijvoorbeeld nooit alle vruchten van een struik en neem niet alle takjes mee, maar laat wat over voor de dieren en verzamel het liefst alleen dat wat op de grond ligt. Ook geven de auteurs handige tips voor een natuurverzameltocht, zoals een tas die vies mag worden en laarzen. Zeker voor wie zelf niet zo creatief is, biedt Tekenen met takken alle ingrediënten om jaarrond eenvoudig buiten een verantwoorde verzameltocht te maken, met natuurlijke creaties als resultaat.

Tekenen met takken
Saskia Koper & Barbara Rijpkema
KNNV Uitgeverij