Was ik maar...

Lees, kijk, speel
Was ik maar...

Wat zou jij graag willen zijn? Soms zijn we zoveel met anderen bezig dat we vergeten waar we zelf zo goed in zijn. In dit project ‘Was ik maar…’ van Kleuteruniversiteit, geschreven door Els Kok en Joke Visschedijk, komen de talenten van elk kind aan bod. En de aandacht ligt niet alleen op talent, maar ook op natuur, knutselen, motoriek, probleemoplossend denken, woordenschat, begrippen, wereldorientatie, techniek,  muziek, dansen, klankgroepen, tijd, meetkunde en nog meer!

 

Kleuteruniversiteit maakt digitale thematische projecten voor kleuters aan de hand van prentenboeken. Dit doen ze samen met de uitgevers van deze kinderboeken. Vaak vallen prentenboeken in de smaak bij kleuters, hun aandacht wordt getrokken door de kleurrijke plaatjes en spannende verhalen. Daarom is het slim om het boek als uitgangspunt te gebruiken en daar verdere kennis bij op te bouwen. Bij ‘Was ik maar…’ hoort het gelijknamige boek van Mies van Hout. Het gaat over libellen, schrijvertjes, vuurvliegjes en nog meer dieren die graag een ander dier zouden willen zijn. Jeroen Schipper maakte het liedje ‘Was ik maar’ dat in het project gebruikt wordt. Omdat het project vooral over insecten gaat sluit het goed aan bij het thema van deze maand.

 

Het project bestaat in totaal uit drie weken elke dag een les, met één dag lesvrij voor als er wat uitloop is. Er zit een handige planning en materialenlijst bij, allemaal erg uitgebreid. Dit kan ook een nadeel zijn, het lijkt erg veel tekst en er zijn veel (knutsel)materialen nodig. Ook moet het boek van Mies van Hout nog zelf worden aangeschaft. Daarbij is de opmaak simpel, veel wit maar af en toe wel mooie plaatjes.

 

 

Bij de startactiviteit luisteren de kinderen naar het boek van Mies van Hout en ontdekken ze de dieren die erin voorkomen.  Ook oefenen ze stukje bij beetje het liedje ‘Was ik maar...’, zodat ze het aan het einde uit volle borst mee kunnen zingen. Na de startactiviteit komt er iedere dag een ander dier voorbij met zijn specifieke talenten.

 

Zo is daar het vuurvliegje met het talent om licht te maken in het donker. Bij elke activiteit worden de leerdoelen duidelijk beschreven, voor deze zijn het ‘emoties’, ‘woordenschat’ en ‘techniek’. Voor de leerdoelen van het hele project kijk hier op de website van Kleuteruniversiteit. De activiteit is opgebouwd uit een voorbereiding en daarna de lesbeschrijving. Met tekenvellen en bouwinstructies uit de bijlage gaan de leerlingen aan de slag met met de emotie ‘bang’ en het maken van een stroomkring met een lampje, aan de hand van een schrijvertje dat bang is in het donker. Ze helpen het schrijvertje door voor hem ook licht te maken, zodat hij niet meer bang is. Als leerkracht lijkt ‘stroomkring’ in eerste instantie misschien een moeilijk onderwerp, maar vaak experimenteren de kinderen erop los. Als leerkracht leer je op de kinderen vertrouwen.

 

Kleuteruniversiteit raadt aan om een ontwerphoek te maken voor bij het project, waar de kinderen hun ontwerpen kunnen tentoonstellen, vragenkaarten kunnen worden opgehangen en meer. Deze ontwerphoek komt steeds terug in de activiteiten. In het materiaal wordt ook gebruik gemaakt van gespreksvragen, observatievragen, verdiepingsvragen en evaluatievragen en meer om de kinderen te prikkelen om over dingen na te denken en zich te verwonderen. Om verwondering nog meer te stimuleren zijn er ook een aantal activiteiten die buiten kunnen, bijvoorbeeld insecten zoeken en tellen in de startactiviteit. 

 

Om het materiaal duidelijk uit te leggen worden treffende vergelijkingen gebruikt: de pootjes van een schrijvertje op het water worden bijvoorbeeld vergeleken met je vinger die in een ballon prikt. Het kan een klein deukje maken, zolang het maar niet te scherp is. Om de stof nog meer te verduidelijken staan er links naar verdere info in het bestand, bijvoorbeeld naar filmpjes van Schooltv.

 

Aan het einde van het project is er een afsluitende activiteit. Ze worden zich bewust van hun eigen talenten en leren die in klasgenoten herkennen. Ze geven elkaar zelfs complimentjes. Als het goed is kennen de kinderen het liedje nu helemaal en zingen ze het enthousiast mee. Wie weet kunnen ze zelfs in de klas optreden voor wat juffen en meesters of ouders. ‘Ja, ik ben anders dan jij, maar wel net zo blij!’. Dit overzichtelijke project combineert belangrijke lesstof voor kleuters zonder dat de docent veel voorbereidingswerk hoeft te doen. Daarbij komen nog het bijbehorende liedje, de vernieuwende werkvormen en de nieuwe talenten die ontdekt worden.  ‘Was ik maar…’ is zeker een aanrader!

 

Klik hier om het project aan te schaffen. 

 

Was ik maar... Talentontwikkeling 
Els Kok, Joke Visschedijk en Jeroen Schipper 
Kleuteruniversiteit 
17,95 euro voor één klas 


foto Nikki Doornhein door
Nikki Doornhein